onsdag, juni 13, 2007

gästbloggrare: abuabu

Tårtorna i mitt liv

En hyllning till det sublima i fem akter

Akt 1

Världen ligger tom och öde, den är nyss född.
Där kommer Adam, helt naken. Där kommer Eva, helt
naken. Där kommer ormen, helt naken. Där står
ett träd, löven har just slagit ut. Solen skiner.
En tågvissla hörs. En rymdraket lyfter och ritar
ett vitt streck över himlen. Någon vinner på bingo,
det är Abuabu. Alla gratulerar. Man bär in en tårta,
där står: Grattis Abuabu. Jag får första biten.

Alla sjunger tillsammans en hyllningssång: Hadenäran
habrada.

Akt 2

Abuabu fyller år. Samtidigt har han varit ute och
rest i världen. Nu är han hemma. Han har presenter
med sig till alla. Man bär in en enorm tårta, det står
Abuabu välkommen hem på den. Jag får första biten.

Alla sjunger nationalsånger från alla olika länder.


Akt 3

Det råder krig. Himlen är svart av granatrök.
Människor dör omkring oss. Det är fruktansvärt. När
freden till slut kommer har alla glömt kriget. Man
konstruerar nya vapen, större, farligare, mer
effektiva. Abuabu kommer in på scen, han förbjuder
all ondska, han förstör alla vapen. Alla jublar.
En oerhört stor tårta kånkas in, det är knappt
att en pluton orkar bära den. Jag får första biten.

Sång: Give peace a chance.

Akt 4

Det är den stora tårtdagen. Man har bestämt
sig för att baka den största tårtan i världshistorien,
den blir ofattbart stor. Man kan gå tvärs över
tårtan och när man vänder sig om ser man solen
gå ned i tårthorisonten. Jag får första biten.

En mäktig tystnad sänker sig över tårtan.

Akt 5

I dödsrikets nedersta krets är alla bagare, de
står vid de heta ugnarna och lassar in kakor
och bröd och ju högre upp man stiger mot himlen,
desto starkare doftar det av kanel, av kardemumma,
av russin, av varmt vetebröd, av grädde, av bär,
av sötma och praliner och tårtpynt. Högst upp
tronar en väldig tårta. Jag får första biten.

Himmelska körer.