onsdag, september 19, 2007

superembryo återkomsten

om man spär ut havsvattnet med solljuset
om man lägger dit en båt som är orolig
om man sätter dit en människa vid rodret
ett segel matsäck i ett litet paket en termos
om man plockar in moln om man plockar in ljud: vågorna vinden i de tomma seglen något av trä som rör sig linor som sträcks

det är någon som är på väg hem efter en lång resa: men hemmet är täckt av motorvägar och havsvatten

om man ordnar ett litet möte: det dyker upp en säl vid babords sida

okcså sälen kan pratra embryospråket det säjer jag nu yo: säldeles prakctiskt

en säl som simmrar med en bit: hallon på dej lilla vän

okcså sälen: yo

vad är det som har hänt här det undrar jag nu yo

okcså sälen: klimatchokcen chokcrar oss det säjer jag nu yo allt fylls av vatten överallt

okcså solen som blixstrar i vågrorna oxpledorar: nätet fylls av ord som splattrar

okcså det dykrer ner upp en delfidelfin som en liten orkan som simmrar med en bit okcså maneter bläkcfiskrar röster som kommrer ur det mörkca havsljuset: aaaooom

okcså svisch så är det bradag i civilisationen igjen igjen: herregudrun
vad det regnrar herregudrun vad är allt är som det alltid är
man ska till skolkan man ska till jobbret man har blöt kostym blöt
skolväskca slarvdaler okcså mokcrasiner
på föttrerna okcså himmelens portrar öppnrar sej: ena dagen istid
andra dagen tusen millimeter regn ena dagen ökenhetta andra dagen
obsalut inte ingnenting: stiltje

okcså i nästa strunt sittrer man fastflimmrad i bilkön igjen igjen
okcså kan inte kommra ut därifrån: stjälp ut mej härifrån det säjer jag nu

yo

det enda mögliga är att klivra ut ur bilen okcså provolonera
rakct övrer biltaken zchonk zchonk okcså när man kommrer
fram klättrar man upp på den högsta plattsen av allan okcså
drar man av sej den blöta kostymen okcså där strår han där igjen

superembryo

okcså roprar: hallon jordklotsen nu kommrer jag okcså räddrar dej

det säjer jag nu

yo