fredag, februari 01, 2008

elefantskötaren

om jag skriver: elefant

ja

ser du den framför dej då

elefanten

ja

javisst: den står i sanden utanför elefanthuset i djurparken

är du riktigt riktigt säker det undrar jag nu

javisst

och för en liten stund sedan innan jag skrev: elefant

ja

fanns den då det undrar jag nu yo

nej ja kanske jag vet inte: var kom den egentligen ifrån det undrar jag nu

ja här kommer en till i alla fall: elefant

bra: den behövde en kompis

och här kommer arton till minst: en hel ordhjord: elefant elefant elefant elefant elefant elefant elefant elefant elefant elefant elefant elefant elefant elefant elefant elefant elefant elefant

oj nu dundrar dom fram över savannen istället: akta dej embryo dom springer rakt fram det börjar bli otäckt

och där kommer hungriga lejon rusande: dom jagar dom minsta elefantungarna

nej nej sluta nu

och där en jeep full av tjyvskyttar: pow pow

en av dom föll en stor en kanske ledaren: lejonen kastar sej över elefanten och jägarna börjar skjuta lejonen

nu kommer helikoptrar med beväpnade vakter som skyddar djuren i reservatet: pow pow

och jägarna skjuter mot helikoptrarna

en av dom störtar: kabooom

nu är det inbördeskrig nu skjuter man med boforskanoner på varandra och nu dras länderna runt omkring in i stridigheterna nu kommer fntrupper och eu sätter upp en blockad och folk svälter och det blir torka samtidigt och nu börjar västmakterna gräla om ansvarsfrågan samtidigt som man hittar olja och diamanter djupt in i landet och usa och ryssland börjar utbilda fotsoldater och gerillakrigare och förse dom med vapen och alla hävdar att det här är ett religiöst krig eller ett ideologiskt krig när det bara handlar om dollar allting och till slut finns bara en tom öken kvar och kvarlämnade trampminor

och där kommer en: elefant

som ensam vandrar genom den grå dammiga öknen

och där ligger en trampmina

och nu lyfter han sin stora fot

nej

och nu sätter han ned den

nej nej

rakt på trampminan och

nej

jo

nej embryo sluta det är för hemskt det är vidrigt

ja: men är det verkligt

det känns verkligen verkligt det säjer jag nu

yo