söndag, maj 18, 2008

ikon den XII

och plötsligt – poff – är en ny person i rummet: en uniformerad präst från forntiden med hjälm från nutiden och ett skjutvapen från framtiden

jag är ikon den XII det säjer jag nu

och abuabu som har legat avsvimmad lite varsomhelst: aha

vaddå aha

du är ikonmannen

nej nej: jag är ikon den XII och jag har kommit för att erövra universum

det kan du fetglömma

vaddå fetglömma

eftersom jag är abuabu den I: hugg spark slag dunk

det var det det det säjer jag nu

och embryo vaknar ur slummern: oj

och morran vaknar ur slummern: aj

och farran och brollan: oj aj oj aj

och det lilla heliga ljuset mysko hoppar upp i abuabus ficka och glömmer sej

och i trädgården grönskar plötsligt träden och blommorna blommar och koltrasten drillar och sverkcers farra grillar: kalabakoloss någon eller en pratwurst det undrar jag nu

och i bradagsrummet ligger ikonen ensam kvar och pyr: en tunn rök av punkter och kommatecken stiger mot taket som en väldig orm eller ett fruktansvärt frågetecken