fredag, maj 22, 2009

mina ord

kolla: hela ängen är full av vårblommor

nu släpper jag ut mina kossor dit: dom hoppar och skuttar: ser ni

dom är byggda av bokstäver: mjölken är svart som trycksvärta och deras råmanden ekar mellan meningarnas svarta galler: det är mina kossor dom kan ni inte ta ifrån mej

jo

nu kommer banditer om natten och öppnar den ljusa grinden: orden sprids: orden lyfter som skärvor mot natthimlen

om morgonen är ängen tom och jag sorgsen: alla mina ord: hoppas ni har det bra där ute i mörkret

jag skriver förstås nya: jag skriver en ny äng: den här ligger i bergen: skyddad och skör: jag skriver bergsgetter som klättrar mot toppen: jag skriver en vit sol som bränner upp glaciärerna och jag skriver en väldig flod som kommer svepande norrifrån och sköljer över allting

en väldig flod av ord