torsdag, oktober 08, 2009

abuabu shakespeare

Farran: (in från höger) Var är min skriftnyckel?

Brollan: (uppifrån andra våningen) Var är min bryrsejpenna?

Morran: (från tevesoffan) Var är min kulturspetspenna?

Embryo: (inifrån sitt rum) Var är mitt tangentord?

Det bultar på dörren. Det lilla husljuset Mysko pinnar iväg och öppnar. Kulissen svajar. I dörren står Abuabu. Han har ett manuskript under armen, det liksom dräller ner ord på farstutrappen och över hans fötter.

Morran: (med sopborste) Herregudrun.

Abuabu: Jag har skrivit en pjäs.

Embryo: Aha! Det är alltså du som har snott alla skrivdon.

Farran: Aha!

Brollan: Aha!

Morran: Det ska han få för den lille dramatikern.

Och sedan ger de sig på honom allihop. Smack. Tjoff. Tills papper och ord ligger utspridda över golvet. Väggarna är nedsmetade av regianvisningar, scenerier, staffage, rekvisita, repliker som skriker ut sitt budskap. Allt är dumt. Övertydligt. Illa skrivet. Till slut kravlar Abuabu mot utgången. Farran kastar en ridå efter honom.

Farran: Grå i kloster!