torsdag, oktober 15, 2009

world wide web

Det ringer på dörren. Morran släpar sej in i brakrummet och låser om sej. Farran glömmer sej bakom tevetofflan. Brollan börjar genast försvinna in i väggen. Kvar blir Embryo. Det ringer på dörren förtvivlat.

Då Embryo är en vänlig själ öppnar han till slut.

Där står deras kusin, Kapitalistsvinet. I handen har han en mobiltelefon. Han strålar av vansinnig glädje.

- Hallon!

- Yo. Kliv på rakt in och dräll överallt det säjer jag nu.

Och Kapitalistsvinet kliver på och hänger inte av sej någonstans utan börjar genast berätta allting om ingenting.

- Inuti i den här, säjer han. Och pekar på den lysande displayen. Inuti den här har jag allting.

- Oj.

- Precis allting.

- Oj oj oj.

- Om jag trycker på den här lilla knappen som knappt syns hamnar jag mitt i alltings mitt. Alla kan nå mej alltid.

- Kul. För dom.

- Och jag kan nå alla alltid. Jag är världens mitt.

- Wow.

- Och nu kan du - Embryo - hamna där också.

- Var då?

- Mitt i prick i mitten.

- Wow.

- Om du köper den här för nästan ingenting - då ligger världen för dina fötter.

- Men ...

- Inga protester! Du vill väl hamna i händelsernas centrum?

- Nej.

- Jodå. Det vill alla. Du vill vara i mitten av mitten.

- Nej.

- Sluta larva dej. Alla vill vara där.

- Inte jag.

- Men kom igen. Alla vill synas.

- Nej.

- Embryo.

- Ja.

- Det är gratis. Nästan. Ett knapptryck bara. Från allt.

- Tryck du.

Och Kapitalistsvinet trycker. Och i ett nu är han försvunnen. Dörren svänger efter honom. Dagsljuset i en vit bård över hallgolvet. Himlen utanför är grå som entropi. Det råder frid på jorden.